Sociaal-emotionele vorming
Kinderen die "lekker in hun vel" zitten, kunnen zich optimaal ontwikkelen. Als een kind zich prettig voelt op school, bij de leerkracht en met klasgenoten, is er een stevige basis voor leren. Daarom besteden wij structureel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen.
Het begint bij de betrokkenheid van ons team bij het welbevinden van alle leerlingen. Aan het begin van het schooljaar voeren leerkrachten korte individuele gesprekken met elke leerling om hen beter te leren kennen. Deze coachgesprekken vinden ook plaats voordat het portfolio mee naar huis gaat. Daarnaast zijn leerkrachten alert op signalen wanneer een kind niet goed in zijn of haar vel zit, en zorgen ze ervoor dat elk kind zich gezien en gehoord voelt. Leerkrachten besteden aandacht aan de verhalen, interesses en kwaliteiten van de leerlingen.
Van de leerkracht wordt verwacht dat er altijd gestreefd wordt naar een veilig pedagogisch klimaat in de groep. Naast het maken van afspraken over gewenst gedrag op school en in de groep, oefenen we ook hoe je in verschillende situaties kunt reageren. Hierbij praten we over gevoelens en hoe gedrag op anderen kan overkomen.
Voor de sociaal-emotionele vorming maken we gebruik van de Kanjertraining. In de groepen 7 en 8 werken we daarnaast met de methode Kwink, die speciaal gericht is op burgerschap. Deze methoden helpen ons om leerlingen te ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling en sociale vaardigheden.