Daltononderwijs
We zijn een daltonschool. We streven ernaar om ruimte te geven aan de talenten, de kracht en het karakter van ieder kind. Daltonkinderen leren zichzelf en de wereld om hen heen goed kennen, weten wat ze waard zijn en kunnen goed omgaan met keuzes en verantwoordelijkheid. In de organisatie van ons onderwijs richten we ons dan ook op de dalton kernwaarden: ➔ vrijheid & verantwoordelijkheid ➔ zelfstandigheid ➔ reflectie ➔ samenwerking ➔ effectiviteit. Deze kernwaarden zijn een goede basis om te zorgen dat iedere leerling wordt uitgedaagd omhet beste uit zichzelf te halen. Hoe we dit doen, wordt hieronder per kernwaarde kort weergegeven.
Vrijheid en verantwoordelijkheid
Vrijheid is noodzakelijk om eigen keuzes te kunnen maken. Vrijheid in ons daltononderwijs is de gelegenheid krijgen om het taakwerk zelf te organiseren. Moet ik de uitleg volgen of kan ik kiezen of ik meedoe? Wanneer maak ik de opdrachten? Waar ga ik de opdrachten maken, aan mijn tafel of kies ik een andere plek die beter past? Onze ervaring is dat de meeste leerlingen prima die keuzes kunnen maken. Vrijheid betekent niet dat alles zomaar kan en mag. Het is onze taak om iedere leerling een structuur te bieden waarbij de grenzen van zijn of haar vrijheid duidelijk zijn. Dit kan per leerling verschillend zijn. Een leerling leert verantwoordelijk te zijn voor zichzelf, zijn werk en zijn omgeving. Naast de weektaak zie je dit bijvoorbeeld ook terug bij de huishoudelijke taakjes. Wie is deze week verantwoordelijk voor het opruimen van de chromebooks, wie veegt de klas en wie mag de sleutel van het schuurtje pakken? Misschien ook leuk om thuis te doen. Door leerlingen keuzevrijheid te geven en ze op hun verantwoordelijkheden aan te spreken, vergroten wij de betrokkenheid bij hun leerproces.
Zelfstandigheid
Zelfstandig leren en werken op onze school is actief leren en werken. Wij vinden het belangrijk dat kinderen zelf beslissingen kunnen nemen en doelgericht aan een opdracht kunnen werken. Natuurlijk leren we ze daarbij hoe ze dat kunnen aanpakken, hoe ze dat kunnen plannen en waar ze hulp kunnen vragen. Naast het volgen van instructies werken leerlingen zelfstandig aan hun taken, oefenen ze de doelen die ze nog moeten halen en hebben ze tijd voor keuzewerk. Op hun weektaak kunnen ze zien wat ze die week moeten en mogen doen. Bij keuzewerk kunnen de leerlingen naast werken aan hun eigen doelen ook een kaart kiezen met een opdracht binnen een thema. Tevens kunnen ze een eigen project starten. Bij een eigen project kunnen leerlingen zelf met ideeën komen over wat ze willen leren.
Samenwerken
Op onze school worden kinderen aangemoedigd om zelfstandig te denken en te handelen, maar ook om samen te werken als onderdeel van een team. Door samen te werken krijgen kinderen de kans om met elkaar te praten, naar elkaar te luisteren, ideeën uit te wisselen en problemen samen op te lossen. Ze leren niet alleen van de leerkracht, maar ook van elkaar. Dat is handig voor later, als ze bijvoorbeeld in een groep gaan werken op de middelbare school of op het werk.
Effectiviteit
Het daltononderwijs is gericht op een effectieve inzet van de beschikbare leertijd en leermiddelen. Op onze school zie je dit bijvoorbeeld terug in de manier van instructie geven, het gebruik van de instructietafel en het zichtbaar maken van de leerdoelen voor de kinderen.
Reflecteren
Nadenken over je eigen gedrag en je eigen werk, is op onze school belangrijk. Zelf nakijken is een onderdeel van de kernwaarde reflectie, maar ook de kernwaarden zelfstandigheid en verantwoordelijkheid komen hierbij kijken. Dit begint met het zelf nakijken van een werkboek in groep 3 tot het nakijken van alle vakken in de groepen 5 en hoger. De leerling weet zo direct hoe het werk ging en kan bij de volgende les beter inschatten wat hij aan instructie nodig heeft.
De leerkracht kijkt naar het gemaakte werk en bewaakt het grotere geheel en het behalen van de leerdoelen. Binnen dit proces zijn de volgende 3 fasen belangrijk:
● Vooraf: Wat is het doel waar ik aan werk? Wat beheers ik daar al van? Kan ik bij deze les zelf kiezen hoeveel instructie ik wil volgen?
● Tijdens de les: Begrijp ik het nog of heb ik hulp nodig? Of is het juist te makkelijk? Heb ik een goede werkplek of kan ik beter een andere plek zoeken?
● Achteraf: Hoe is mijn werk gegaan? Heb ik mijn doel gehaald? Wat ging er goed en wat nog niet? Wat heb ik nog nodig en wat kan ik anders doen?