Cultuureducatie

Cultuureducatie is onderwijs in cultuur in de breedste zin van het woord. Het is veelal ingebed in andere vakgebieden en geen apart vak op de basisschool. Wel vinden er regelmatig speciale activiteiten op cultureel gebied plaats.

Zo nemen we deel aan Kijk/Kunst (voorheen Kunstmenu). Alle kinderen uit groep 1 t/m 8 genieten elk jaar van een dans-, muziek-, theatervoorstelling of beeldende kunst.

Ook nemen wij deel aan ‘Museum en school’, een samenwerkingsverband tussen de grote Leidse musea en basisscholen in de regio Leiden. Veel groepen brengen jaarlijks een bezoek aan  Naturalis, het Rijksmuseum van Oudheden en Museum Volkenkunde.

• Groepen 5 t/m 8 participeren in ‘Erfgoedspoor’. Een cultureel historisch object in de directe omgeving wordt bezocht, bijvoorbeeld de Ruïne van Teylingen, 't Huys Dever (Lisse), de Eendenkooi (Teylingen) en Museum de Zwarte Tulp (Lisse).
  • Jaarlijks organiseren we een groot schoolproject waarin tal van culturele activiteiten plaatsvinden zoals excursies, werkstukken, zang en dans enz.

Ook aan de jaarlijks terugkerende feesten en festiviteiten besteden we de nodige aandacht: Kerst, Sinterklaas, Kinderboekenweek, verjaardagen, Vader- en Moederdag en Koningsdag.

In het kader van levensbeschouwelijk onderwijs bezoeken de hoogste groepen de plaatselijke Voorhoutse kerk, een moskee en een synagoge.

Op alle locaties van de Achtbaan worden er weeksluitingen en theatervoorstellingen gedaan met veel drama, dans en zang.

De bibliotheek wordt jaarlijks bezocht door groep 3 en regelmatig krijgen we een kinderboekenschrijver op bezoek.