Gezonde School

Gezonde school

In 2021 zijn we op de Achtbaan gestart met de Gezonde School-aanpak. De Achtbaan is een zogenaamde 'Gezonde School', met twee vignetten: voeding en sport en bewegen. Vanwege onze inspanningen om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van een gezonde levensstijl, hebben wij het vignet 'Gezonde School' ontvangen.

Wat doen wij om een Gezonde School te zijn en te blijven:

Alle kinderen hebben een waterfles gekregen. Dit is een mooie waterfles, waaruit zij op alle dagen van de week water kunnen drinken. Pakjes drinken proberen we te weren op school vanwege de grote hoeveelheden suiker die daar in verwerkt zitten.

Er is een buitenkraan, waar kinderen in de pauzes hun dorst kunnen lessen.

We stimuleren ouders gezond eten en drinken mee te geven voor de lunch en fruitbreakā€‹.

We geven smaaklessen, verzorgd door onze eigen docenten uit de Smaaklessen reeks (www.smaaklessen.nl).

Als kinderen trakteren, stimuleren wij een gezonde traktatie. Hiervoor hebben we een inspiratieposter ontwikkeld.

We stimuleren ouders om in ieder geval op dinsdag, woensdag en donderdag een gezonde pauzehap mee te geven

Onze fantastische buitenspeelplaats biedt veel gelegenheid tot spel en beweging.

Ons bewegingsonderwijs wordt verzorgt door gediplomeerde mensen.

We verzorgen geregeld buitenlessen, ook voor vakken als taal en rekenen.

TIPS VOOR EEN GEZONDE LUNCH EN FRUITBREAK

Een gezonde lunch en fruitbreak op de Achtbaan

In Nederland hebben steeds meer kinderen last van overgewicht. Op school willen we graag ons steentje bijdragen aan een betere gezondheid bij onze kinderen. We doen het nodige aan bewegingsonderwijs, organiseren sporttoernooien en hebben een uitdagende, groene speelplaats ingericht met mooie speeltoestellen. Maar er is meer.

Kinderen brengen een behoorlijk deel van hun dag op school door en hebben verschillende momenten dat er gegeten wordt. Wat zij op school eten, is deels bepalend voor de gezondheid en het gewicht van uw kind.

Hieronder volgt een aantal adviezen over gezond eten op school. Deze voedingsadviezen zijn mede gebaseerd op richtlijnen van het voedingscentrum. Het voedingscentrum adviseert het eten van drie maaltijden per dag. Daarnaast kunnen kinderen op 2 à 3 momenten een tussendoortje eten.

Wat is een goede richtlijn voor de lunch en de fruitbreak?

Lunch

• Brood; bij voorkeur volkoren of bruin

• Drinken: alleen water.

• Bij voorkeur aangevuld met groenten (rauwkost) of fruit.

Niet te vaak of te veel:

• Krentenbol

• Eierkoek

• Ontbijtkoek

Zodoende niet:

• Croissant

• Koek, snoep en chips, chocoladerepen enz.

• Frisdranken, sportdrankjes of andere gezoete dranken

• Zoete zuivel, zoals danoontje, volle chocomelk, gezoete melk- of yoghurtdrankjes

Traktaties

Als de kinderen jarig zijn, mogen ze trakteren ze op iets lekkers. Het is belangrijk om daar ook aandacht aan te besteden. Daarvoor zijn de volgende richtlijnen:

• Fruit als traktatie

• Beperkte hoeveelheid

• Rekening houdend met kinderen met een bepaalde voedselallergie of ziekte

Voorkeur voor:

• Geen grote traktaties, anders hebben kinderen geen trek meer in de lunch.

• Voorkom dat het ene kind een nog grotere traktatie uitdeelt dan de ander.

Meer informatie:

www.overgewichtgesproken.nl